Hjulmuttrar

Medlem#860
Nykomling
Nykomling

Hjulmuttrar

Inläggav Medlem#860 » tor aug 26, 2010 4:19 pm

På min GT sitter 17" originalfälgar. När jag köpte den i våras kändes obalans i framvagnen, främst vid låga farter runt 50-60 km/tim. Gamla 225/45 -17 (original ?) däck fram o nya (bytta) bak. Enl regbeviset ska det vara 205/50 -17. Jag försökte med all min styrka o fälgkors lossa muttrarna. Det var helt omöjligt. Hade tänkt skifta hjul fram - bak för att på så vis få klarhet i om det var de gamla däcken som felade.

Åkte tillbaka till bilfirman. De lossade alla fyra hjulen samt balanserade framhjulen. Tre muttrar var skadade (!) o byttes ut. Det blev bättre men inte bra och nu efter ett antal mil skakar ratten igen. Då skulle jag åter själv testa skifta fram - bakhjul. Men det var lika omöjligt som förra gången. Muttrarna sitter bergfast. Har även försökt med en momentstång på fälgkorset utan resultat. Dessutom tycker jag att det känns som att mutterstorleken inte är riktigt 19 mm (som den ska vara) utan typ 18,5 - 18,8 mm. Lite glapp alltså mot 19 mm hylsa. Troligen därför som muttrar var skadade vid hjulbyten före mig.

På Motormännens webshop finns Autogears mutteravdragare så med den borde jag kunna lossa muttrarna.

Nu säger en lokal däckfirma att det är muttrar med kupol i två delar som satts ihop på bilen. Det såg han utan att lossa hjulen. De håller inte lika bra som helgjutna muttrar påstår han. Var köper man helgjutna muttrar? Vilket material ska dessa vara av för att inte förstöra aluminiumfälgarna?

Nu har jag köpt begagnade 16" fälgar för att lägga vinterdäck på. Nu funderar jag; Ska jag kanske köpa typ 195/65 -16 sommardäck till 16" fälgarna o köra på nästa sommar istället? Blir bilen mindre spårkänslig då? Vet ej än om det finns lämpliga vinterdäck till 17" fälgarna. Eller ska jag byta alla fyra sommar däcken på 17" fälgarna mot 205/50 -17 som det tydligen ska vara. Dock är 17" fälgarna inte i bästa skick.

Är det någon som har erfarenheter att dela med sig av eller goda råd / tips ???

Tillägg:
Helgjutna muttrar köpte jag på däckfirman. Har köpt Limited 16" kromfälg med skapliga sommardäck så nu blir det vinterdäck på Touringfälgarna 16". Originalfälgarna ska jag göra mig av med...
Slut.

Användarvisningsbild
Medlem #001
Site admin
Site admin

Re: Hjulmuttrar

Inläggav Medlem #001 » fre okt 08, 2010 2:22 pm

Däckfirman du var hos har alldeles fätt. Det är en stålbult i botten med 18 mm storlek och sedan sätter de på en hylsa ovanpå som de hoppas/tror ska sitta fast. Klart är att det gör inte det. Har haft mycket problem med detta.

När det gäller att bultarna sitter hårt har det med kombinationen Stålnav-alufälg att göra i kombination av att man dragit för hårt.

Tycker inte du ska göra dig av med originalfälgarna, om du nu inte vill bygga en "sleeper" eftersom de trots allt gör bilen lite speciell. Har själv åkt både Limited och GT så jag vet att när allt är som det ska vara är inte bilen spårkänslig.

Eftersom det med stärsta sannolikhet är obalans i franhjulen undrar jag lite nyfiket om det skiftades hjul fram/bak när de ändå var av? Är problemet kvar efter det?

Ditt problem tror jag annars beror på att det varit punktering i ett av däcken vid någon tidpunkt och ägaren har valt att trycka i en flaska med reservhjul på burk. Efter en tid bildas en liten boll som åker runt i däcket när du kör. När bollen blir tillräckligt stor känner du det som obalans främst vid låga farter. Annars klibbar bollen fast och ger inte samma utslag...

//Rickard - Bilmekaniker

Återgå till "Hjul & hjulupphängning"